'Altijd op zoek naar kansen'

04 juni 2020

IMG Kopievan01 wig409451 04

Uit de Trekker Magazine van juni 2020: 

Mechan Groep nam de afgelopen paar jaar een aantal dealerbedrijven (deels) over. Is het bittere noodzaak of is het een bewuste keus? In gesprek met de directie over de groeiambities en waarom ze een eigen weg insloegen als het gaat om het leasen en verzekeren van trekkers.

Vijf dealer-vestigingen lijfde Mechan Groep de afgelopen jaren in. Ook startte ze een eigen occasion-centrum in het Brabantse Veghel, en startte ze een eigen Mechan-dealerbedrijf voor onder andere de Flevopolder. Én Mechan Groep heeft een eigen lijn aan verzekeringen en operational lease voor trekkers opgezet. In gesprek met CEO Ray Uiterwaal (RU) en COO Eric Kraan (EK).

Waarom wil een importeur groeien met de overname van dealers? Je kan toch beter meer machines of merken gaan importeren?

RU: “Wij hebben als bedrijf een natuurlijke drang naar groei. Immers, stilstand zien wij als achteruitgang. Onze eerste prioriteit is groei met de Agco-merken, maar we zoeken ook naar groei in de breedte. De agrarische sector is onze basis.”

EK: “Door onze focus op groei, houden we een open vizier naar de markt. Door te investeren in dealers houden we zelf direct voeling met onze klanten. We willen weten wat er speelt om te zien hoe we daar het beste op in kunnen spelen. Door op strategische locaties zelf dealer te zijn, hebben we iets meer grip op de landelijke afzet en kunnen we deze bedrijven, waar nodig, verder professionaliseren en meer groei realiseren.”

Hoe bedoel je ‘meer groei realiseren’?

EK: “Nou, je moet het zo zien. Een bedrijf dat aansluit bij Mechan Groep kunnen we in zijn kracht zetten door ze mee te laten profiteren van onze kennis op vlakken van marketing, administratie, ICT, inkoop en organisatie. Een bedrijf kan zo grotere stappen zetten in een korte tijd en je ziet dan dat alles beter gaat draaien. Overigens, andersom geldt het net zo. Doordat wij steeds beter en directer zien en voelen wat er op de werkvloer gebeurt, kunnen we daar sneller op inspelen, ook (juist) naar alle andere dealers toe.”

Willen jullie alleen groeien binnen Nederland en België?

RU: “Nee. Zeker niet. We zijn ook bezig met overnames buiten de Benelux. Maar daarover kan ik nu nog geen uitspraken doen.”

Blijven jullie in jullie expansiedrift Agco trouw? Of maakt het niet uit wie of wat er in de toekomst bijkomt?

RU: “Agco is belangrijk voor ons en wij zijn belangrijk voor Agco. Dus ja, primair is dat wel de weg die we willen gaan. Wat typisch Nederlands is, is dat we altijd de verbinding zoeken en kijken hoe we vanuit twee kanten elkaar kunnen versterken. Dat werkt altijd goed. En Agco is blij met zo’n instelling. Overigens, landbouw blijft sowieso ons speerpunt. Het kán niet anders dan dat de landbouw een steeds belangrijkere speler wordt in de toekomst. Al is het alleen maar vanwege de groeiende wereldbevolking en daaraan gerelateerde vraag naar voedsel.”

Hoe kijken jullie aan tegen de – soms forse – eisen die John Deere oplegt aan zijn dealers?

RU: “Interessant wat ze daar doen. Maar naar mijn mening wordt daar te veel van bovenaf opgelegd. En dat gaat niet overal werken. Ik geloof dat je respect moet houden voor het ‘kunnen’ van de dealer. Je hoeft dealers niet op alle vlakken te helpen of te dwingen, de meeste zijn slim genoeg en kennen de regio en hun klanten beter dan wij dat ooit zullen doen.”
EK: “Wij geloven in het lokale ondernemerschap, ook voor onze eigen deelnemingen. Het marktaandeel en de tevredenheid van onze klanten blijven uiteindelijk de test.”

Wanneer zijn jullie tevreden, oftewel wanneer zal jullie groei stoppen?

EK: “Wij zijn nooit uitgegroeid, we zijn altijd op zoek naar kansen in de markt. Dat zit te diep in ons DNA en in dat van onze aandeelhouder. We zullen daarin de landbouw wel trouw blijven. De landbouw hoort bij ons, net zoals wij bij de landbouw horen.”

Bron

Terug naar Nieuws